Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Software Wajib Yang Perlu Ada Dalam PC/Lapop Anda

Salam sejahtera,


Selepas memasang sistem operasi atau memasang semula sistem operasi (dalam bahasa biasa kita panggil reformat) maka sesebuah komputer akan mula beroperasi dengan keadaan kosong, maka bermulalah satu perosalan “Apa perisian yang perlu saya pasang selepas reformat komputer?”


Untuk kali ini,disenaraikan perisian yang wajib / perlu ada dalam komputer anda bagi pengguna Windows.Setiap software semua adalah versi percuma dan ada juga yang kena beli. Oleh itu, pilihlah perisian yang berkeprluan sahaja dan pastikan yang original.




PERISIAN-PERISIAN WAJIB YANG PERLU ADA DALAM KOMPUTER/LAPTOP ANDA ADALAH :-


1. Software Antivirus - berfungsi sebagai pertahanan bagi komputer anda.Kalau komputer/Laptop anda tiada anti-virus, saya gerenti komputer anda problem dan terpaksa dihantar kedai baiki komputer kerana apa;virus,malware buat sarang dalam komputer anda. So pilihan anti-virus yang disyurkan adalah seperti dibawah ini:-


Microsoft Security Essentials atau,
Avira Free Antivirus atau,
AVG Free Antivirus atau,
Avast Free Antivirus


Note: Jangan install kesemua antivirus ini dalam komputer/laptop anda. Ia boleh menyebabkan komputer/laptop anda jadi hang sebab ia akan jadi pening kerana ketiga-ketiga antivirus telah aktif. Install salah satu antivirus seperti diatas. Pastikan juga anda selalu update antivirus anda.




2. Ccleaner - Software yang clean segala-gala fail-fail sementara dalam komputer/laptop anda seperti:
  • Internet Explorer
  • Firefox
  • Google Chrome
  • Opera
  • Safari
  • Windows - Recycle Bin, Recent Documents, Temporary files dan Log files.
  • Registry cleaner
  • Third-party applications
  • 100% Spyware FREE
Note: Pastikan anda dapatkan yang terkini.




3. Mozilla FirefoxGoogle Chrome dan Opera - Ketiga-tiga browser ini mempunyai kelebihan dan kehebatan sendiri.Salah satu dari keperluan yang paling penting dalam komputer hari ini ialah internet, untuk melayari internet anda memerlukan satu perisian iaitu pelayar web (web browser). Mozilla Firefox, salah satu pelayar web terbaik dengan mempunyai pelbagai Add-ons yang menjadikan ia lebih pelbagai. Dari segi keselamatan juga ia adalah antara yang terbaik dengan fitur Private Browsing dan ianya boleh ditambah baik dengan Add-ons Cocoon. Dari segi kualiti, terbaik (Chrome vs. Mozilla?)

4. Adobe Reader atau Foxit Reader - Software yang wajib perlu ada dalam komputer/laptop anda. Ia ditugaskan untuk membaca fail pdf.


5. Real Alternative + K-Lite Codec Pack + Media Player Classic – Home Cinema
Real Alternative dan K-Lite Codec Pack sememangnya memberi pilihan untuk anda memasang bersama MPC-HomeCinema yang membolehkan anda memainkan pelbagai format fail multimedia dari AVI, 3GP, WMV hinggalah FLV. Dua pakej ini perlu digabungkan kerana terdapat beberapa masalah yang dilapurkan sebelum ini bahawa K-Lite Codec Pack gagal menyokong dalam memainkan fail Real Media. Dari segi kualiti, ianya adalah diantara pemain multimedia yang terbaik.



6. Adobe Flash Player 
Software ini adalah benda yang paling wajib anda install di komputer anda kerana jika software tidak ada, anda akan gagal untuk memanikan Youtube, Facebook dan sebagainya.. Install browse dulu, baru anda boleh install software ini.



6. WINRAR
Ia adalah software yang digunakan untuk membaca fail berformat zip dan rar.. Jika anda ingin mengirim banyak dokumen melalui email, software ini amat berguna untuk mengumpulkan seberapa banyak dokumen dalam satu masa dengan menggunakan WinRar..



8. Internet Download Manager (IDM) 
Software ini sangatlah terkenal. Hampir setiap orang yang penulis temui di berbagai forum menggunakan software ini untuk aktivitas downloadnya. Walaupun sebenarnya masih ada beberapa macam software downloader lain yang bisa Anda jadikan alternatif seperti Download Accelator Plus (DAP). IDM ini memiliki kemampuan mendownload file dalam bentuk program (exe, msi, dsb), image (jpg, png, gif, dsb), compress (rar, zip, 7z, dsb), dokumen (doc, pdf, txt, dsb), video (flv, mpg, avi, dsb), dan music (mp3, wav, dsb). Dapatkan versi terbaru dari IDM 




9. Microsoft Office- Kebanyakan komputer hari ini biasanya dah ada microsoft office kerana ia mempunyai microst word yang mudah digunakan. Jika komputer anda tidak mempunyai microsoft office, lebih baik anda install.Perisian ini anda kena beli lesennya namun begitu terdapat perisian lain yang berfungsi seumpamanya iaitu Openoffice.Perisian ini adalah percuma.


10. Adobe Photoshop CS- Jika anda seorang blogger atau seseorang yang minat bergambar, software ini dikategorikan sebagai wajib ada. Memberikan anda kuasa untuk mengedit gambar mahupun mencipta efek dan gambar menarik.




11. Advanced SystemCare Free (System Maintenance)
ACS Free menyediakan sebuah cara mudah untuk anda yang awam komputer untuk melakukan pemeliharaan rutin dan melalukan optimalisasi sistem. Semua menjadi satu untuk melindungi, membersihkan, memperbaiki, dan mempercepat PC anda.

No comments:

Post a Comment

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca