Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Mencegah Virus Pendrive Dengan Mematikan Command Autorun @ Autoplay

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sebelum kita bercakap tentang bagaimana cara mencegah virus dengan Mematikan command Autorun, mari kita bersembang sedikit mengenai apa itu virus komputer?.

Virus merupakan suatu program komputer yang dapat menggandakan atau menyalin dirinya sendiri dan menyebar dengan cara menyisipkan salinan dirinya tersebut ke dalam program atau dokumen lain.
Virus komputer jika diumpamakan sepreti virus biologis yang menyerang makhluk hidup dan menyebar dengan cara menyisipkan dirinya ke sel makhluk hidup tersebut. Virus komputer dapat merosak data  file data dokumen, program, sistem, dan lainnya) yang membuat pengguna komputer merasa stress melampau.Hehehehe...

Seperti yang telah dijelaskan diatas bahwa virus menyebar dan berkembang biak dengan  menyalin dirinya sendiri. Dan salah satu cara penyebaranya yaitu melalui media penyimpanan sperti CD-ROM, DVD-ROM, Flashdisk, dan sebagainya. Virus menyisipkan dirinya ke dalam media tersebut yang ketika kita menghubungkan atau memasangkan media tersebut (sebagai contoh pendrive) ke komputer, virus dan program yang ada di dalamnya akan secara automatik dijalankan oleh arahan autorun yang di komputer. Dan akibatnya, virus menyisipkan dirinya kedalam komputer kemudian bekerja dan merusak program serta sistem di dalam komputer.

Autorun atau Autoplay merupakan suatu kemudahan di sistem operasi komputer yang berfungsi menjalankan file secara otomatis ketika media seperti CD-ROM, DVD-ROM, Flashdisk, atau yang lainnya di hubungkan atau dipasangkan ke komputer. Untuk mengelakkan penyebaran virus maka mencegah Vvrus dengan mematikan atau Menyahaktifkan command Autorun yang ada di komputer, berikut langakah-langkahnya dibawah ini.



Mematikan Autorun Pada Windows 7

1. Klik Start
2. Klik All Program
3. Klik Run (akan muncul menu run)
4. Klik "gpedit.msc" (tanpa tanda kutip)
5. Setelah itu akan muncul tetingkap Local Group Polyci Editor
6. Pada Computer Configuration
7. klik Administrative Templates
8. Lalu buka Windows Components dan buka AutoPlay Policies
9. Klik kanan pada Turn off Autoplay pilih "edit"
10. Pada tetingkap Turn off Autoplay dan pilih Enable
11. Di bawah terdapat pilihan, pilih All drives, lalu Ok
12. Ulangi langkah 7 sampai 11pada User Configuration

Mematikan Autorun Pada Windows XP

1. Klik Start
2. Klik Run
3. Ketik "gpedit.msc" (tanpa tanda kutip)
4. Pada Computer Configuration
5. klik Administrative Templates
6. buka system
7. Pada Turn Off Autoplay klik kanan dan pilih"edit"
8. Pada jendela Turn off Autoplay pilih Enable
9. Di bawah Enable terdapat pilihan, pilih All drives, lalu Ok
10. Dan  ulangi langkah 5 sampai 9 pada User Configuration

Cara ini sudah lama saya gunakan dan terbukti meminimakan serangan virus dari pendrive yang dimasukan ke komputer. Dan semoga tips yang saya berikan ini bermanfaat bagi anda.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca