Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Tahukah Anda ? Jumlah Waktu Tidur Sebenarnya Mempengaruhi Prestasi Anak-anak

Tidur merupakan suatu keperluan untuk boleh melakukan aktiviti di hari berikutnya. Tempoh tidur pada malam hari ternyata sangat mempengaruhi kesihatan tubuh seseorang, apatah lagi pada kanak-kanak.


Sebuah kajian yang melibatkan 142 pelajar sekolah rendah dilakukan untuk membandingkan jumlah jam tidur dengan prestasi kemahiran akademik. Bila jam tidur kanak-kanak kurang dari sembilan jam biasanya mendapati kesukaran dalam belajar di sekolah keesokan harinya. Kanak-kanak berusia enam dan tujuh tahun yang kurang tidur cenderung akan sukar berkomunikasi dan mengerjakan matematik. Kemahiran mengeja, tata bahasa yang digunakan, serta pemahaman mereka juga terganggu. Memori dan kemampuan belajarlah yang terpengaruh. 


Kanak-kanak leka bermain 
Kajian ini juga mendapati bahawa semakin ramai anak yang dibenarkan menggunakan komputer dan televisyen di bilik tidur mereka. Padahal, kemudahan ini menyebabkan kurangnya tidur. “Saat ini ada kebimbangan besar mengenai kebiasaan anak-anak menonton televisyen, bermain game komputer atau video pada malam hari yang membuat mereka tidak tidur pada waktu yang sama setiap malamnya,” kata Ramon Cladellas dari Universiti Autonomous di Barcelona.


“Kebanyakan kanak-kanak waktu tidurnya kurang dari yang disyorkan, padahal ini penting untuk intelektual mereka. Bahkan, ini tidak boleh diperbaiki,” tambah Cladellas. Profesor Russell Foster, ketua ilmu saraf di Universiti Oxford mengatakan, “Sudah jelas bahawa tidur mulai pukul 9 malam hingga pukul 9 pagi dapat mengoptimumkan prestasi kognitif kanak-kanak.” Kebiasaan tidur pada larut malam mempengaruhi prestasi anak dalam tugas sehari-hari, dan membuat mereka sukar mencari penyelesaian dari masalah yang lebih kompleks.
Peringatan : Oleh itu pasti anak-anak anda memperolehi jumlah tidur yang mencukupi dalam membentuk pembesaran tubuh yang sempurna selain akal pemikiran yang sihat dan bijak. Yang pastinya, anak-anak anda memerlukan masa tidur selama 9 – 11 jam manakala orang dewasa pula hanya perlu 5 – 8 jam saja.Tidak ada manusia yang tidak pernah tidur. Nikmat tidur yang diberikan oleh Allah kepada manusia adalah sebagai tanda kekuasaanNya.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca