Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Cara Lajukan Internet / Broadband Anda Menggunakan Teknik Ping

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Adakah kelajuan internet anda menyakitkan hati ? Jangan risau, dengan melakukan sedikit pengubahsuaian beberapa setting pada komputer anda. Insyallah akan dapat meningkatkan sedikit prestasi capaian internet anda tanpa perlu mengotorkan tangan anda.

Langkah 1 :  Sambungkan internet ke Komputer anda dan buat Connection seperti biasa. Apa yang perlu anda tahu ialah IP untuk Broadband anda.

Langkah 2  : Untuk memudahkan anda, klik DI SINI untuk mengetahui IP anda.



Langkah 3 : Setelah anda dapat IP anda, Buka Notepad dan masukkan Code di bawah ini di dalam Notepad tersebut dan jangan lupa masukkan IP yang anda dapat tadi.

c:\windows\system32\ping [jarak] IP Anda [jarak] -t

Langkah 4 : Kemudian , Save As Fail Notepad tersebut sebagai ping.bat dan Simpan di desktop komputer anda.

Langkah 5 : Klik pada ping.bat di Desktop anda dan satu tetingkap Command Prompt secara automatik akan keluar. Biarkan Command Prompt ini berjalan sepanjang proses anda online. Jika anda terkeluar daripada Connection, anda kena ulang semula Langkah 1 di atas.

Nota Kaki : Sila biarkan tetingkap command prompt ni terbuka sepanjang anda online dan saksikan  perubahan speed internet anda !

Selamat Mencuba !!!

2 comments:

  1. assalamualaikum..
    kalau pada tetingkap yang keluar tu "Request timed out"
    maksudnya apa tu???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.The Request Timed Out error message adalah perkara biasa apabila anda menggunakan ping arahan. Pada asasnya, mesej ralat ini menunjukkan bahawa PC anda tidak menerima ping mesej kembali dari peranti destinasi dalam tempoh masa yang ditetapkan. Dengan mengandaikan bahawa sambungan rangkaian adalah okay pada sistem anda, ini biasanya merupakan petunjuk bahawa peranti destinasi tidak disambung kepada rangkaian, keadaan mati, atau tidak dikonfigurasikan dengan betul. Ia juga boleh bermakna bahawa beberapa peranti perantaraan tidak beroperasi dengan betul.
      Dalam beberapa kes yang jarang berlaku, ia juga boleh menunjukkan bahawa terdapat banyak kesesakan di rangkaian yang penghantaran tepat pada masanya ping mesej tidak dapat disiapkan. Ia juga mungkin bermakna bahawa ping sedang dihantar ke alamat IP tidak sah atau bahawa sistem ini tidak pada rangkaian yang sama sebagai PC anda jauh, dan alat perantara tidak dikonfigurasikan dengan betul. Dalam mana-mana kes-kes ini, gagal ping perlu memulakan proses penyelesaian masalah yang mungkin melibatkan alat-alat lain, pemeriksaan manual, dan mungkin konfigurasi.

      Delete

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca