Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Potong Kuku Cara Yang Betul Dapat Elak Cekam Kuku

Cekam Kuku menyakitkan
Ingrown toenail/Onychocryptosis (juga dikenali sebagai kuku tumbuh ke dalam,) adalah bentuk umum dari penyakit kuku. Ini adalah keadaan yang sering menyakitkan di mana kuku tumbuh sehingga memotong ke sisi salah satu atau kedua-dua kuku. Sementara kuku tumbuh ke dalam boleh berlaku baik di kuku tangan dan kaki, tetapi berlaku paling paling kerap terhadap kuku kaki.


Punca Cekam Kuku
Penjagaan kuku yang tidak sempurna, termasuk memotong kuku terlalu pendek, dibulatkan di hujung atau terkelupas di tepi bukannya memotong lurus melintasi kuku. Kasut yang tidak muat kaki, kerana  terlalu sempit boleh menyebabkan bentuk jari-jari kaki dalam tahap perkembangan kaki (sering pada mereka yang di bawah umur 21), menyebabkan kuku untuk ‘curl’ dan menekan ke dalam kulit.Daging kuku menjadi terluka dan kuku untuk tumbuh tidak teratur dan tertekan ke daging. Predisposisi,  berbentuk seperti kuku biasa, kuku kecacatan yang disebabkan oleh penyakit, atau faktor genetik.

Proper Cut adalah cara yang sebetulnya
 Tips Cegah Cekam Kuku

1.Potong lurus kuku, kuku tidak boleh dipotong sepanjang curve(lengkung), atau terlalu pendek.
2.Elakkan memotong kuku pendek dari daging di sekitarnya.
3.Elakkan memakai kasut yang terlalu kecil atau terlalu sempit, atau dengan terlalu kecil ‘tempat jari kaki’.


Petua Tradisional Merawat Cekam Kuku

1.Ambil sebiji limau nipis atau kasturi, dipotong sedikit bahagian atasnya.
2.Bakar limau tersebut sehingga warna bertukar kekuningan.
3.Biarkan limau berkenaan suam suam kuku.
4.Selepas itu, cucuk bahagian jari yang mencengkam atau bernanah itu pada bahagian limau yang telah dipotong tadi.
InsyaAllah kuku yang bernanah akan mengecut dalam tempoh beberapa hari sahaja.

1 comment:

  1. Anonymous7:01 AM

    Cekam kuku..cubalah krim mutiara bumi. Cara guna sangat mudah dan tidak menyakitkan. Tempel saja atas cekam kuku yang bengkak dan bernanah itu, insyaAllah bengkak cepat surut dan kurang/hilang sakit dan nanah jadi kering boleh ditanggal mudah meninggalkan kulit baru yang bersih dari jangkitan. Dah sakit lama dah dan berubat macam-macam dah kenapa tak cuba KMB.Layarai krimmutiarabumi.blogspot.com. Boleh juga hubungi Hj Man 0134389413.

    ReplyDelete

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca