Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Review Huawei Honor 3C : Masalah Honor 3C cepat panas perlu di atasi dengan segera

Seringkali bagi telefon pintar yang tergolong dalam segmen kelas permulaan (entry level) kebiasaaanya kapasiti ingatan capaian rawak (RAM) yang ditawarkan adalah sekitar 512MB sahaja. Ini menyebabkan terdapat beberapa aplikasi yang memerlukan keupayaan pemprosesan tinggi tidak boleh dimainkan dengan baik.

Dalam persaingan sengit kemunculan smartphone oleh jenama terkenal, Huawei dilihat cuba kekal bersaing dalam pasaran smartphone dengan kehadiran jenama baru dari China seperti Xiaomi dan Oppo dengan memperkenalkan Honor 3C .

Namun Huawei telah melawan arus dengan memperkenalkan Honor 3C pada harga RM499 seunit dengan kapisiti RAM yang luar biasa iaitu 2 GB RAM , nampaknya Huawei Honor 3C memang berbaloi untuk dimiliki.Dengan paparan skrin 5" yang beresolusi 1280 x 720 piksel ini, Huawei Honor 3C sudah cukup untuk memberikan kepuasan kepada pengguna ketika melayari internet atau menonton video.Oleh itu, anda tidak perlu risau jika ingin memainkan beberapa aplikasi berat dalam satu satu masa.Didatangkan dengan 6 pilihan warna berbeza, anda boleh  membeli peranti pintar yang menarik ini dengan harga RM499 seunit di kedai atas talian mereka.

Untuk pengetahuan anda, telefon pintar ini di datangkan dengan storan terbina dalam ROM berkapasiti 8GB, namun begitu ia juga mempunyai sokongan slot storan tambahan kad microSD sehingga 32GB.Walaupun Honor 3C dijana dengan Android 4.2.2 Jelly Bean dengan antaramuka Emotion UI 2.0.Dari segi kuasa bateri yang ditawarkan pula, Huawei Honor 3C menggunakan bateri Li-Po berkapasiti 2300 mAh.


KELEMAHAN HUAWEI HONOR 3C

Admin telah memilikinya menerusi pembelian atas talian vmall lelong.com.my. Setelah menggunakannya admin akui bahawa Honor 3c adalah kelemahan yang perlu diambil berat oleh pihak Huawei Malaysia, Memandangkan stok Honor 3c selalu laris bagaikan pisang panas sentiasa kehabisan stok di atas talian maka adalah penting pihak Huawei melihat perkara ini secara serius kelemahan Honor 3c berdasarkan testimoni penggunanya. Antara kelemahan yang dikenalpasti oleh admin sendiri sebagai pengguna Honor 3c adalah seperti berikut :-



1. Phone cepat panas
Suatu yang menakutkan admin di saat apabila bermain games Clash of Clan.Honor 3c dikesan cepat menjadi panas. Kepanasannya amat menakutkan sehinggakan admin terpaksa berselang seli dengan surfing untuk mengurangkan kepanasannya.Kepanasannya agak kuat dirasai walaupun admin menggunakan casing Nillkin dan bayangkan jikalau tidak memakai casing agaknya boleh melecur tapak tangan kot.



2. Bateri cepat habis
Bagi penggunaan sederhana iaitu admin bermain games online sebagai contoh.Admin mengunakannya bermain games online menggunakan wifi  di mana dari full bar bateri dan bateri menyusut dengan cepat sehingga tinggal 30% setelah bemain selama 3-4 jam berselang seli dengan surfing serta berehat.Jadi suatu yang tidak menyeronokkan apabila ini berlaku.Powebank nampaknya dilihat alternatif bagi masalah ini.

Add caption
3. Speaker tahap biasa
Suatu yang admin menyesal pasal Honor 3c adalah speakernya tidak kuat dari biasa sehinggakan admin tidak sedar ada ‘calling/sms’ masuk.Ini adalah kerana admin sebelum ini memakai Huawei G600 yang mempunyai 2 speaker dan bunyi yang cukup kuat dengan sistem DTS manakala Honor 3c hanya satu speaker dengan DTS. Kemampuan Honor 3c dengan DTS amat tidak memuaskan.



4. Butang kapasitif tidak mempunyai lampu (backlight)
Sesuatu yang amat sukar diterima apabila Honor3c tiada butag backlight kerana ianya menyukarkan penggunaan pada waktu malam.Macam manalah Huawei boleh terlepas pandang dalam hal ini.

Kesimpulannya,admin masih terkejut dengan prestasi Honor 3c.Dengan harga mampu milik memboleh semua orang memiliki dengan smartphone dengan spekfikasi yang lebih baik.Namun begitu kelemahan utama iaitu mudah cepat panas amat merisaukan admin.Walaupun admin telah membuat maklumbalas isi mudah panas di page FB Huawei Malaysia namun tiada respon tentang hal ini.Harapan admin agar Huawei Malaysia melihat isu ini secara serius dan ditangani dengan dengan kadar segera.

1 comment:

  1. Anonymous6:33 AM

    Masalah phone cepat panas dan masalah battery adalah kerana main game. Tapi kalau type tak main game, problem tu masih ada?

    ReplyDelete

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca