Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Ketagihan air ketum kini menular di kalangan murid sekolah rendah

Penagihan dadah dalam kalangan anak muda kita semakin membimbangkan. Munculnya pelbagai jenis dadah moden seperti ice, pil kuda, dan ekstasi bukan sahaja menjadikan cara manusia menghisap dadah berubah, malah menjadikannya merebak dengan begitu cepat. Kini, di beberapa negeri di utara tanah air, muncul pula kegilaan baharu masyarakat terhadap air ketum. Ia merupakan daun yang diambil dari sejenis tumbuhan yang tumbuh secara melata di beberapa negeri utara tanah air.

Hakikat yang jarang diselidiki ialah sejauh manakah air ketum ini memberikan kebaikan dibandingkan dengan keburukannya ?

Mereka yang telah beberapa kali meminum air ketum biasanya berpotensi untuk terus menjadi penggunanya. Pengguna yang cuba meninggalkannya pula akan berasa mengantuk, tidak senang duduk, malah ada yang mengadu mengalami cirit birit.

Simptom ini sebenarnya sama seperti yang dialami oleh penagih heroin dan ubat batuk, malah penggunaan air ketum yang terlampau menyebabkan kulit muka menjadi seperti terbakar dan kehitaman. Semua ini merupakan kesan buruk yang biasanya tidak disedari oleh penggunanya.

Hakikat lain yang jarang difikirkan ialah penagihan air ketum ini telah menyebabkan kesan sosial yang jauh lebih buruk malah, lebih buruk daripada penggunaan dadah yang lain.Begitupun, oleh kerana penggunanya ialah orang dewasa dan ada yang 'warak', maka mereka boleh memberikan pelbagai fatwa untuk menghalalkan penggunaannya.

Gejala ketagihan air ketum sudah berkembang dan merebak dengan cepat ke dalam masyarakat. Bayangkan, kini penggunanya melibatkan pelajar sekolah.Menurut berita maklumat Sinar Harian 24 Meui 2014 bahawa segelintir murid sekolah rendah seawal umur 12 tahun di Kedah dikesan terlibat dengan aktiviti ketagihan ketum hingga mengganggu tumpuan mereka ketika mengikuti sesi pengajaran serta pembelajaran dalam kelas.Menurut akhbar itu lagi, Pengarah Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Kedah, Hakimi Hamidon berkata, paling menyedihkan apabila dalam kalangan mereka bertindak menjadi pengedar kepada rakan-rakan mereka yang lain. Menurutnya, antara kawasan ‘hotspot’ yang sering dikaitkan dengan aktiviti penyalahgunaan ketum termasuk di daerah Kubang Pasu, Kota Setar dan Padang Terap.

“Susulan penganjuran seminar penyalahgunaan daun ketum peringkat Kedah bulan lalu, kita mengambil inisiatif turun ke padang bertemu masyarakat untuk meningkatkan kesedaran tentang kesan buruk penyalahgunaan ketum.Menurutnya, walaupun fokus utama agensi berkenaan lebih kepada membanteras gejala penyalahgunaan dadah, namun mereka tetap optimis membantu masyarakat menghindarkan diri dari terlibat dengan penagihan ketum.


No comments:

Post a Comment

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca