Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Penyegar Udara Kereta / Rumah Mengandungi Bahan Kimia Merbahaya Kepada Kesihatan,

Tahukan anda bahawa penyegar udara yang dibeli di pasaraya untuk kegunaaan dalam kereta kami atau di rumah sebenarnya boleh  mendatangkan banyak mudarat daripada sekadar menyegarkan udara
. Produk Penyegar udara yang didapati di pasar raya dan kedai-kedai di seluruh negara telah diuji oleh sekumpulan pengguna bagi empat bahan kimia berbahaya - toluena, benzena, formaldehid dan phthalates.

Hasil ujian ke  atas enam produk penyegar udara mendapati mengandungi paras yang agak tinggi sekurang-kurangnya salah satu daripada bahan kimia, dengan phthalates - adalah bahan gangguan sistem hormon (EDS) - yang didapati dalam empat daripada enam produk.

Tahukah anda bahawa tidak semua produk penyegar udara tidak menyediakan senarai penuh bahan kimia dan bahan-bahan yang digunakan dalam produk mereka, kata Malaysian Association of Standards Users. "Tiada (enam jenama) penyegar udara yang diuji mempunyai senarai bahan pada pelabelan.Enam penyegar udara telah diuji selama empat bahan kimia utama - toluena, benzena, formaldehid dan phthalates.Bagi setiap jenama penyegar udara diuji, 100ml produk itu dihantar ke makmal di Bukit Jelutong di sini untuk ujian.

Tiga daripada produk didapati mempunyai toluena, dengan satu mengandungi sehingga 1.3mg/kg manakala yang lain semua didapati mengandungi phtalates.Salah satu produk telah didapati mempunyai tahap yang sangat tinggi Diethyle Phtalates (517mg/kg).Ratna berkata salah satu produk penyegar udara adalah berbentuk seperti tin minuman ringan.

Pendedahan jangka panjang kepada EDS boleh menyebabkan kerosakan kekal kepada sistem imun dan otak. Menurut Ratna Devi Nadarajan, Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Malaysia Standards Users yang dijalankan ujian, EDS juga boleh menyebabkan lelaki untuk bertindak lebih feminin dan sebaliknya."Ia juga boleh membantutkan pembangunan organ-organ penting dan menyebabkan keguguran. Tahap kerosakan, bagaimanapun, bergantung kepada kesihatan individu itu, dengan wanita hamil dan kanak-kanak berisiko tinggi, "katanya.

Sesetengah penyegar udara, Ratna berkata, didapati mempunyai campuran beberapa jenis phthalates, yang lebih berbahaya. Dua daripada penyegar udara didapati mengandungi toluena, yang boleh menyebabkan kerosakan kepada hati, buah pinggang dan otak ke atas penggunaan jangka panjang.Persatuan itu juga mendapati bahawa penyegar udara buatan tempatan mempunyai kandungan tertinggi bahan kimia berbahaya - ia mempunyai toluene dan tiga jenis phthalates.Ratna berkata bahawa ramai orang, terutamanya di kawasan bandar, menghabiskan masa beberapa jam di kereta mereka setiap hari, menyedut bahan kimia dari penyegar udara.

"Sekurang-kurangnya, bahan kimia ini boleh menyebabkan sakit kepala, loya dan kemurungan," kata beliau. Apabila dalam persekitaran yang terhad seperti di dalam kereta dengan udara segar yang sangat sedikit, beliau berkata bahan kimia yang lebih berbahaya.Ratna berkata, mereka masih menunggu data pada had dan peraturan penyegar udara dari pengawal selia tempatan dan negara-negara lain untuk melakukan perbandingan. Pengguna harus mengelak daripada menggunakan penyegar udara terlalu kerap dan sebaliknya memilih untuk pengudaraan semula jadi dan kebersihan di rumah, ujar beliau.

.Konsultan Pusat Racun Negara Dr T. Jayabalan memberi amaran bahawa mungkin ada kesan bahaya  lamabat daripada menggunakan penyegar udara sehingga sukar untuk menghubungkannya dengan punca. Beliau berkata phthalates diklasifikasikan oleh United States Environmental Protection Agency sebagai "karsinogen manusia kemungkinan" yang bermakna ia boleh menyebabkan kanser, manakala Jabatan Negara AS Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia telah diklasifikasikan sebagai "potensi karsinogen".

Beliau mencadangkan alternatif semula jadi seperti daun pandan, serai dan arang kepada penyegar udara.





Sumber 


No comments:

Post a Comment

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca