Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Masyakat Moden Kini Mudah Diserang Penyakit Akibat Kekurangan Suplemen Vitamin D3 (Vitamin Cahaya Matahari)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.




Bila kita bicara tentang vitamin D3 ini sudah pasti secara spontan kita terfikir kepanasan cahaya matahari.Seboleh-bolehnya masyarakat Malaysia akan mengelak dari terkena pacaran sinar matahari alasan panas dan cahaya UV membahayakan.

Vitamin D3 mengandungi Vitamin D3 (cholecalciferol) yang amat penting untuk kesihatan dan kehidupan. Kekurangan vitamin D dianggarkan menjejaskan 1/3 kepada separuh daripada penduduk dewasa di seluruh dunia. Hidup di tropika cerah Malaysia juga tidak bermakna anda mendapat cukup cahaya matahari nutrien Vitamin D.

Banyak kajian baru-baru ini telah mendapati bahawa Vitamin D - pernah dianggap penting sahaja untuk kesihatan tulang; tetapi ianya berguna seluruh badan, dari mengukuhkan sistem imun untuk mengawal pertumbuhan sel. Lebih daripada 2000 gen atau kira-kira 6 peratus daripada genom manusia dikawal selia (kawalan) dengan Vitamin D. Setiap tisu dalam badan mempunyai reseptor untuk Vitamin D, yang bermaksud bahawa Vitamin D diperlukan pada tahap yang optimum untuk tisu berfungsi dengan baik.

Banyak kajian telah mengaitkan tahap rendah vitamin D dengan 18 jenis kanser, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis, umur yang berkaitan fungsi mental, multiple sclerosis, artritis reumatoid (RA), kemurungan, osteoporosis (tulang rapuh), osteomalacia (tulang lembut ) dan penyakit gusi. Vitamin D tambahan di kalangan wanita hamil boleh membantu mencegah autisme, mengurangkan risiko pembedahan caesarean serta pra-eklampsia.

Bukti perubatan baru menunjukkan bahawa mendapat cukup Vitamin D boleh menjadi perkara yang paling PENTING yang boleh anda lakukan untuk kesihatan anda.

  • Untuk penyelenggaraan kesihatan umum
  • Sebagai tambahan setiap hari untuk mengurangkan risiko:
    • Osteoporosis dan osteomalacia
    • Kanser
    • Penyakit jantung dan strok
    • Selesema
    • Diabetes
    • Kemurungan
    • Umur yang berkaitan dengan penurunan mental, contohnya. Demensia, penyakit Alzheimer
    • Gangguan autoimun, contohnya. Multiple sclerosis, artritis reumatoid
  • Untuk Individu yang sihat
    1000 IU hingga 2000 IU (3 hingga 5 biji sehari) 
  • Untuk Wanita mengandung dan menyusu
    2000 IU (5 biji sehari)
  • Untuk Senior
    2000 IU (5 biji sehari)
  • Untuk Bayi dan Kanak-kanak
    • 1000 IU (2 atau 3 biji sehari)
    • 1000 IU hingga 2000 IU untuk meningkatkan kesihatan tulang dan untuk faedah jangka panjang (3 hingga 5 biji sehari)

Kesimpulannya, secara realitinya kulit badan kita memerlukan cahaya matahari untuk menjana vitamin D3  untuk kegunaan fungsi badan secara baik.Cara yang lebih mudah lagi untuk mendapatkan manfaat vitamin D. Caranya adalah dengan berdiam diri sebentar di bawah sinar matahari pagi. Sinar matahari yang baik iaitu di antara pukul 7 sampai 9 pagi.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca