Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Cara Dapatkan Sumber Vitamin D3 Yang Murah

Manfaat vitamin D untuk tubuh sangat banyak. Vitamin ini memiliki peran penting dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Vitamin D juga dapat menghancurkan bakteri dan virus yang ada dalam tubuh kita.

Jika vitamin D dalam tubuh tidak tercukupi, sel-sel pembunuh dari sistem kekebalan (sel T) tubuh tidak mampu melawan infeksi serius yang ada dalam tubuh. Agar sel T dapat melakukan tugasnya dengan baik, sel T harus dipersiapkan dari sel yang tidak aktif menjadi sel pembunuh yang siap untuk menghancurkan virus dan bakteri yang menyerang.

Selain untuk kekebalan tubuh, vitamin yang satu ini juga sangat penting untuk penyerapan kalsium, mineral yang sangat penting untuk menjaga kesehatan dan kekuatan tulang. Akibat kekurangan vitamin D yang paling nyata adalah tulang rapuh.

Vitamin D juga termasuk vitamin yang larut dalam lemak. Vitamin ini juga sangat diperlukan untuk menjaga kesehatan tubuh. Tapi jangan sampai mengkonsumsi vitamin ini secara berlebihan, karena dapat menjadi racun bagi tubuh.

Untuk lelaki dan wanita yang berusia 14-50 tahun dianjurkan untuk mengambil vitamin D sebanyak 200 IU per hari. Untuk usia diatas 51 tahun, kadar vitamin D dalam tubuh harus ditambah menjadi 400 IU per hari. Jika menjangkau usia 71 tahun, kadar pun bertambah menjadi 600 IU per hari.

 Untuk mendapatkan manfaat vitamin D, Anda dapat memperolehnya dari berbagai macam makanan yang biasa.Susu merupakan sumber vitamin D yang paling dikenal. Terlebih lagi sebagian besar produk susu pun saat ini sudah diperkaya dengan vitamin D. Selain susu, Anda juga bisa menemukan manfaat vitamin D dalam makanan seperti ikan tuna, sarden, telur, margarin yang diperkaya dengan vitamin, minyak ikan cod, salmon, makarel, serta sereal yang diperkaya dengan vitamin D.

Selain itu, ada cara yang lebih mudah lagi untuk mendapatkan manfaat vitamin D. Caranya adalah dengan berdiam diri sebentar di bawah sinar matahari pagi. Sinar matahari yang baik yaitu diantara pukul 7 sampai 9 pagi.Berjemur dibawah sinar matahari tidak perlu setiap hari. Hanya dua atau tiga kali dalam seminggu selama 15 minit untuk berjemur sudah mencukupi. Dengan begitu anda akan merasakan manfaat vitamin D selain dari asupan makanan.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca