Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Mitos : Tidak boleh bergambar 3 orang nanti seorang akan mati.

Assalamualaikum dan Salm Sejahtera.

Seringkali kita mendengar dari saudara mara malah sahabat handai apabila musim perayaan atau apa pun jua majlis pasti akan ada kedengaran larangan bergambar 3 orang. Pernah mendengar larangan foto bertiga? Ya, dikhabarkan  mitos ini dilanggar, maka orang yang berfoto di tengah akan meninggal. Mitos ini telah dijaja dari segenap usia dari zaman dulu hinggalah zaman sekarang. Malah ada juga masyarakat terpengaruh dengan mtos ini kerana bimbang  jika orang yang disayangi akan mati. Jadi mitos ini akan terus menghantui semua masyarakat dalam aksi bergambar 3 orang.

Apa yang pasti mitos ini dimaklumkan dibawa oleh masyarakat Jawa yang percaya bahwa kejadian-kejadian di alam sekitar berhubungan dengan pertanda yang berusaha mengingatkan makhluk hidup yang tinggal di dalamnya, termasuk manusia.  Sebagian orang percaya bahwa mitos ini hanyalah sesuatu yang dianggap berhubungan dengan magis dan musyrik, namun, kami tidak membahas apakah mitos Jawa ini benar atau tidak, musyrik atau tidak. Namun yang saya cuba sampaikan kali ini jawapan dari Ustaz Azhar Idrus tentang mitos bergambar 3 orang. Semoga ianya dapat memberi kefahaman kepada kita.
 
 



Terima kasih Ustaz...

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca