Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Tips guna dapur kaca elak meletup tiba-tiba

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Kebelakangan ini ada beberapa kes dapur kaca atau glass stove meletup ketika digunakan.Post kali ini admin nak kongsi pengalaman ibu admin pernah menggunakan dapur kaca dan ianya meletup ketika digunakan.

Punca kejadian adalah disebabkan ibu admin memasak dalam tempoh yang lama dan menggunakan periuk besar. 

 Tak kiralah sama ada dapur kaca anda jenis jenama mahal atau cap ayam ataupun dimaklumkan oleh penjual kaca jenis tempered glass yang tahan lasak.Apa apa pun ia tetap kaca dan kemungkinan besar akan meletup jika salah cara penggunaannya. 

Admin ingin menasihatkan anda sebagai pengguna agar menggunakan peralatan ini dengan betul.

Harus diketahui bahawa glass stove sebenarnya bukan kegunaan lasak. Ia lebih kepada 'perhiasan' atau kegunaan dapur kering aka dry kitchen.Oleh yang demikian anda kena pastikan :-

1. Maksimum penggunaan hanya 2jam.

2. Tidak digunakan pada suhu maksimum tinggi.

3. Tidak sesekali mengelap atau membersihkan dapur ini menggunakan kain basah ketika ia masih panas. Ia akan menyebabkan gelas yang panas retak seribu apabila menerima suhu rendah dari kain basah.

4. Jika anda melihat dapur kaca anda mengalami retak seribu. Cuba hadkan atau hentikan penggunaan bagi menggelakkan kejadian dapuŕ meletup.

5.Buka ruang bawah dapur untuk pengaliran udara panas agar tidak memberi tekanan kepada dapur ini.

6. Selepas memasak, usah tinggalkan periuk / kuali atas tungku dapur ini. Beban yang berat memberi tekanan keatas bahagian kerangka kaca. Ia mengakibatkan bahan lebih cepat reput/retak/rosak. 

Harap info ringkas ini dapat membantu anda sebagai pengguna dapur kaca.

In sha Allah..

No comments:

Post a Comment

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca