Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Rakyat Berkabung kemangkatan Sultan Perak pakai songkok lilit putih selama 100 hari

Sembah takziah atas kemangkatan Sultan Perak yang ke-34, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah. Sultan Azlan yang memerintah Perak selama 30 tahun mangkat pada 28 Mei 2014 pada pukul 1.30 petang dan perkara itu diumumkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.Jenazah baginda akan disemayamkan di Balairong Seri Istana Iskandariah untuk penghormatan terakhir sebelum dimakamkan di Makam Diraja Kuala Kangsar selepas solat Asar.


Mengikut catatan Naskhah Susunan Yang Pertama Adat Lembaga Orang-Orang Melayu di Dalam Negeri Perak Darul Ridzuan Zaman Purbakala yang di susun oleh Duli Yang Amat Mulia Raja Bendahara Abdul Rashid, Yang Mulia Raja Kecil Sulung Raja Harun Al Rashid, Yang Mulia Raja Kamarul Bahrin, Yang Mulia Raja Aman Shah dan Orang Kaya Besar Maharaja DiRaja telah menjelaskan perihal Istiadat Perkabungan” (hlm. 37)sebagaimana yang diperincikan di bawah:-

    100 hari bagi kemangkatan Sultan,
    40 hari bagi kemangkatan Raja Muda,
    14 hari bagi kemangkatan Raja Bendahara (Telah dimansuhkan kini),
    7 hari bagi Raja Di Hilir dan,
    5 hari bagi Raja-Raja Yang Bergelar lainnya.

Tempoh perkabungan adalah suatu jangka masa bagi kerabat istana dan rakyat jelata menghormati kemangkatan sultan dengan menghadkan kegiatan-kegiatan yang tiada sepatutnya dilakukan oleh mereka. Lazimnya, selepas selesai upacara pemakaman, kenduri arwah akan diadakan di istana selama tiga malam berturut-turut, diikuti pada hari-hari yang telah ditetapkan kemudiannya.

Dalam majlis ini, bacaan Quran dan tahlil akan diadakan oleh kerabat raja, pembesar dan rakyat jelata. Masjid Ubudiah, masjid dan surau seluruh Negeri Perak akan turut mengadakan majlis tahlil dan bacaan Quran bagi memperingati Sultan yang mangkat.

Oleh sebab pada zaman ini rakyat Paduka Seri Sultan Perak mengandungi pelbagai kaum dan agama dan sebilangan besar pula yang terpaksa memakai pakaian seragam maka diadakan satu peraturan yang tertentu bagi mereka. (Bab X Istiadat Berkabung-hlm 42)

No comments:

Post a Comment

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca