Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Free Bitcoin

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Kebaikan Amalan Menghisap Shisha / Hookah

Shisha telah digunakan secara luas oleh berbagai usia dari semua kelas sosial, dan secara sosial lebih diterima oleh wanita daripada rokok. Hal ini diyakini dapat mempererat persaudaraan dan kekeluargaan. Telah dilaporkan lebih dari 100 juta orang di dunia telah merokok shisha setiap hari.

Shisha bukanlah suatu alternatif yang aman sebagai pengganti rokok. Hal tersebut dibuktikan dalam suatu penelitian yang membuktikan di dalam shisha terdapat zat-zat toksik seperti karbonmonoksida, nikotin, nitrogen, tar, asam nitrat, aldehid, formaldehid dan lain-lain.




Hookah: adalah suatu paip air yang digunakan untuk menghisap tembakau melalui air dingin. Nikotin dipanaskan di dalam wadah seperti mangkok yang terletak di bagian atas hookah dan asapnya disaring melalui air di bagian bawah hookah. Nama lain hookah antara lain water pipe, goza, hubble-bubble, borry, archile dan narghile.
 
Shisha adalah nikotin yang dihisap dalam hookah. Ada variasi rasa dalam shisha seperti apel, plum, kelapa, mangga, strawberry dan lain –lain.
 
Vase : water receptacle, biasa terbuat dari kaca atau dapat juga dibuat dari plastic, atau akrilik.
 
Hookah hose : terbuat dari plastik atau karet dengan struktur logam yang member bentuk tube, ada yang dapat dicuci dan tidak dapat dicuci
 
Bowl Grommet : terbuat dari keramik, clay, atau metal. Ini digunakan sebagai tempat tembakau yang akan dihisap.
 
Pipe stem : merupakan tempat hookah hose, menghubungkan dengan bowl, vase and hose. Juga mendinginkan asap.
 
Air valve : terdiri dari logam dan ball bearing. Ketika dihisap, air valve untuk pembuangan dari asap. Hal ini berguna pada saat tembakaunya mulai panas dan asapnya terasa terbakar



Kesimpulan, Jauhi Shisha...

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Popular Bulan Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca