Anda suka blog ini? Sila klik " Like "

Banner

Carian Dalam Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Popular Hari Ini

Pengalaman Ngeri Di Pesta Pulau Pinang 2018

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pesta Pulau Pinang  akan menjadi bualan setiap kali berada di hujung tahun.Kali terakhir admin mela...

Post Paling Popular Minggu Ini

Transfer Non Claim Bonus (NCB) kereta lama anda ke kereta baru untuk penjimatan berbaloi-baloi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Rasanya isu NCB kereta banyak pemilik kereta tidak berapa tahu tentang hal ini.Apa yang saya pointkan di sini bahawa anda boleh pindahkan NCB kereta lama contohnya 55% NCB ke kereta baru anda. Di mana anda boleh mendapatkan penjimatan bagi kepada insurans kereta baru.Banyakkan berapa ribu  anda boleh berjimat.. kurang-kurang seribu lebih atau lebih bergantung kepada jenis kereta.



Kadar NCB berubah bergantung pada berapa 'tempoh' kita tak claim..


Tempoh      0 tahun              NCB 0 %
Tempoh      1 tahun              NCB 25 %
Tempoh      2 tahun              NCB 30 %
Tempoh      3 tahun              NCB 38. 3 %
Tempoh      4 tahun              NCB 45 %
Tempoh      > 5 tahun           NCB 55 %



Pihak insurans akan issue 1 surat utk mengesahan NCB withdrawal dengan jumlah % NCB yg kita layak. Surat tu kita hanya perlu serahkan penjual kereta untuk mohon insurans untuk kerete baru.

Ia boleh dipindahkan dari kereta lama ke kereta baru, jika kereta lama anda mempunyai 55% NCD,anda boleh pindahkan ke kereta baru anda dengan syarat kedua-dua kereta dia atas satu nama pemilik yang sama.






  1.  Kalau anda jual keta lama dan beli kereta baru, anda boleh transfer NCD ke kereta baru…dgn syarat, nama pemilik kenderaan adalah sama.
  2. Kalau anda beli kereta baru tanpa jual kereta lama, anda ade option samaada nak transfer atau tidak…kalau transfer, maka NCD kereta lama will back to 0% in the next renewal.
  3. Kalau jual kereta tanpa beli kereta baru, % NCD akan berkurangan tahun demi tahun sehingga jadi 0%.

Secara ringkasnya ialah :-

  1. pergi ke pejabat insuran kereta lama anda
  2. beritahu anda ingin mengeluarkan NCD kereta lama anda untuk dipindahkan ke kereta baru
  3. anda dikehendaki membayar wang tambah untuk kereta lama
  4. pihak insuran akan mengeluarkan satu surat ENDORSEMENT
  5. bawa surat ENDORSEMENT kepada pihak insuran kereta baru anda
  6. pihak insuran tersebut akan proses surat pemindahan anda.
  7. anda perlu membayar insuran baru anda.
  8. akhir sekali.pihak insuran akan keluarkan polisi baru anda.
  9. pemindahan NCD anda selesai


Selamat Mencuba.

21 comments:

  1. tq bos atas pencerahan ini.. memang banyak membantu saya untuk membuat pilihan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama.Diharapkan ianya maklumat ini dapt dikongsi dengan rakan-rakan yang lain.

      Delete
  2. Kalo dah amik dulu insurans kereta baru NCD 0%, kemudian lps tu baru nak transfer ncd kereta lama ke kereta baru blh ke?akan dpt balik refund?kereta lama dah jual...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh.kita boleh transfer kemudian dan boleh dapat refund insurans yang baru...Ianya terjadi dalam kes insurans kereta saya sebelum ini.

      Delete
  3. Anonymous8:30 AM

    Saya nk tanye.. klu saya x sempat nk uruskn sume ni sbb kereta baru dh nk kuar esok, so saya tnggu insuran kereta lama mati dulu pastu baru transfer ke kereta baru, bleh x??

    ReplyDelete
  4. Kalau transfer NCD ke kereta baru tanpa menjual kereta lama, insuran kereta lama masih valid utk 4 bulan lg, kereta lama tu perlu apply insuran baru x sehingga tamat tempoh 4 bulan tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena apply baru...kalau tak salah saya insurans kereta lama kena tamatkan dulu.baru boleh transfer NCB

      Delete
    2. Atau bayar baki bulan untuk tamatkan insurans.

      Delete
  5. Saya tengah apply kete baru n kereta lama akn renew bln 4 nanti ..ncb pun 55% so langkah terbaik saya skrg ni terus tranfer ncb ke kereta baru atau bayar dulu insurans kereta lama pastu baru slps dua tiga buln baru transfer k kereta baru ok tak cmtu

    ReplyDelete
  6. saya tiada pengalaman transfer ncb ke kereta baru. tapi saya ada 3 biji kereta yang guna ncb yang sama... ketiga-tiga kereta nama saya dan guna ncb kereta pertama saya 45%. tapi kereta pertama saya ncb dia tak jadi 0% pun... 1 st kereta saya beli baru. 2nd and 3rd kereta saya beli 2nd hand. kereta kedua saya baru pakai 2 tahun..kereta ketiga saya baru pakai setahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu saya tidak pasti..sebab penukaran NCB melibatkan sistem online.

      Delete
  7. Assalam, adakah info ini masih valid?
    tq

    ReplyDelete
  8. Saya nak bertanya tuan. Saya agak keliru dengan sale person yang menguruskan kereta baru saya ni. Mohon Pencerahan. Mungkin situasi saya ini ramai yang mengalaminya..harap tuan dapat membantu saya dan lain-lain untuk memahaminya.

    SENARIOnya begini :
    1.NCD & NCB adakah benda yang sama tuan?

    2.Kereta lama saya mempunyai 55% NCD dan saya tolak kereta lama untuk membeli kereta baru dan sale person telah membuat pengiraan mengatakan nilainya NCD saya berjumlah RM1058 akan dimasukkan menjadikan salah satu downpayment kereta baru saya dan katanya 55% NCD saya akan ditransfer ke kenderaan baru, betul ke begitu?

    3.Bulan Mach 2015 saya telah mendapat kereta baru tetapi dalam insurance kereta baru 0% NCD. Apabila saya bertanya berkenaan perkara tersebut sale person menyatakan NCD 55% kereta lama encik akan aktive untuk renew tahun berikutnya. Adakah perkara ini benar?

    4.Saya agak risau NCD tidak ditransfer sbb kereta lama telah pun ditolak ke car used yang diuruskan oleh sale person yang sama. Adakah boleh berlaku NCD saya tidak ditranfer? atau apabila kereta lama saya telah ada pemilik baru boleh jadi ke, NCD kereta lama saya bukan milik saya lagi?

    5.Tuan, bolehkah 55% NCD kereta lama ditransfer ketika ini sedangkan kereta baru telah pun dikeluarkan dengan 0%. atau saya perlu menunggu sehingga tahun hadapan baru proses transfer NCD ini berlaku. Apakah langkah yang perlu saya lakukan jika boleh ditransfer NCD lama ke kereta baru ketika ini.

    6.Jika ada perkara lain yg perlu saya ketahui, sila nyatakan tuan.

    Info yang mungkin boleh membantu:
    1.ROadtax kereta lama mati pada bulan Augt 2015 (NCD 55%) telah ditolak ke Car USed untuk buat downpayment kereta baru pada hujung bulan Feb 2015

    2.KERETA baru diterima pada Mach 2015 (NCD 0%) tiada menyatakan NCD 55% telah ditransfer.

    Mohon pencerahan daripada pihak tuan, apa tindakkan yang perlu saya laksanakan. Bantuan tuan amatlah saya hargai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila anda trade-in kereta lama anda kepada kereta baru, sama ada brand new atau second hand car, anda perlu tahu, anda boleh pindahkan NCB (atau disebut juga sebagai NCD) kereta lama anda kepada kereta yang anda baru beli.

      NCB adalah potongan diskaun Insurance yang diberikan kepada anda kerana anda tidak pernah membuat tuntutan Insurance. Sebagai imbalan, syarikat Insurance memberikan anda diskaun.

      Pemindahan NCB boleh dilakukan dari syarikat Insurance yang berbeza. Contohnya, dari Insurance Alliance kepada Insurance Etiqa Takaful, dan begitulah sebaliknya.


      Procedure Pemindahan NCB
      Setelah urusan trade-in, anda tamatkan Insurance kereta tersebut. Caranya anda pergi ke syarikat Insurance tersebut dan mohon penamatan dan pemindahan NCB kepada kereta baru anda. Pegawai berkenaan akan minta anda mengisi borang penamatan Insurance. Kemudian, pegawai tersebut akan mengeluarkan surat notis penamatan yang tertera jumlah NCB anda.

      Surat notis penamatan yang asal ini, anda bawa kepada syarikat insurans kereta baru, untuk pemindahan NCD anda kepada kereta baru anda.

      Saya tak pasti tentang NCB ditolak sebagai down payment.. yang pastinya sekarang encik pergi insurans kereta lama untuk semak status NCD.Pastu encik cakap Tamatkan polisi insurans kereta lama dan maklumkan nak transfer NCD ke kereta baru.Bawa surat notis penamatan itu ke syarikat insurans kereta baru encik untuk pemindahan NCD.Sebaik-baiknya sila urus sendiri jangan harapkan salesman tuh..

      Delete
  9. Salam encik,

    Boleh ke tarik ncd dari kereta lama yang tak habis hutang bank ke kereta baru..

    ReplyDelete
  10. salam, sy tukar insurans keta lama dari 1st kpd 3rd, boleh tidak saya dapat NCB?

    ReplyDelete
  11. Ncd boleh claim tunai ke tuan.sy nak jual kereta sy ke used car

    ReplyDelete
  12. Ncd boleh claim tunai ke tuan.sy nak jual kereta sy ke used car

    ReplyDelete
  13. Assalam..saya nak jual kereta lama yg masih ada hutang bank,saya nak transfer ncd kereta lama ke kereta baru..tetapi selepas 3 atau 4 bulan jual kereta lama baru saya ingin membeli kereta baru..macamana dengan ncd kereta lama saya yg saya dh jual tu dalam masa 3 atau 4 bulan tanpa ada kereta batu lagi.adakah masih valid?

    ReplyDelete
  14. Wsalam.Maaf saya tak berapa nak pasti tentang hal ini.Ada pendapat mengatakan boleh dan ada pendapat mengatakan tidak boleh sekiranya kereta yang dijual itu sudah bertukar nama.Artikel di atas adalah berdasarkan pengalaman saya jual kereta lama dan beli kereta baru pada penjual yang sama.

    Seeloknya anda pergi ke syarikat insuran kereta lama anda untuk dapatkan penjelasan mengenai NCB transfer.

    ReplyDelete

Artikel Terbaru Rugi Kaw Kaw Kalau Tak Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian

Maklumbalas atau komen yang disiarkan di suatu-suatu artikel yang telah diterbitkan di halaman blog ini adalah bertujuan untuk bertukar-tukar pendapat bagi memperbaiki kualiti kandungan artikel atau sebarang sokongan secara membina. Walaubagaimanapun, pihak kami tidak akan bertanggungjawab atas sebarang komen atau maklumbalas yang telah disiarkan. Sebarang komen yang menyalahi kesalahan undang-undang kerajaan Malaysia adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang mengirim maklumbalas atau komen tersebut.

Sila pertimbangkan sepenuhnya apabila ingin mengirim komen atau maklumbalas di blog ini.

Komen Terbaru Dari Pembaca