Cara Marketing Penjualan Huawei Honor 3c menimbulkan rasa tidak puas hati pembeli

Menjadikan kebiasaan bagi sesuatu produk apabila dilancarkan secara rasmi dan menerima sambutan hangat dan laris penjualannya. Kebiasaanya pihak syarikat akan menambah pengeluaran untuk menampung permintaan yang sedia ada. Namun apa yang admin lihat kepada situasi Huawei Malaysia yang melancarkan produk terbaru iaitu Honor 3C di mana sambutan terhadap smartphone ini amat luar biasa.

Dalam masa yang sama Huawei Malaysia turut mengambil peluang untuk melancarkan Vmall.my , apa yang dipanggil "platform eCommerce baru" (bagaimana kita panggil kedai online ), yang khusus bagi rakyat Malaysia untuk membeli produk Huawei di atas talian di samping penjualan di kedai telefon terpilih terutamanya Honor 3c ini..

Apa yang berlaku sekarang adalah selepas pelancaran rasmi, Honor 3c telah habis dijual di kedai Vmall.my sendiri. Agak sukar untuk mendapatkan stok baru bagi handphone Honor 3c ini di mana-mana kedai handphone dengan alasan kehabisan stok. Pembeli terpaksa menunggu berhari-hari malah berminggu untuk mencuba nasib untuk mendapatkannya.

Admin adalah seorang bakal pembeli Honor 3C sudah cukup terkilan dengan tindakan Huawei Malaysia buat masa ini.Aadmin merupakan supporter Huawei memandangkan admin sendiri menggunakan Huawei G600 dan admin amat puas hati dari segi ketahanan,kualiti dan harga pada ketika itu.




 


Kesimpulannya, Huawei Malaysia perlu ambil maklum perkara ini dan sepatut tidak patut berlaku kehabisan stok pada peringkat pengeluaran batch ke 2 mahu batch ke atau batch ke 4 yang akan dibuka stoknya pada 21 Mei 2014 pada jam 3.08 petang ini. Huawei Malaysia sepatutnya sudah nampak permintaan yang tinggi dan sepatutnya mengeluarkan Honor 3c untuk menampung kekurangan itu.Ramai pembeli menyuarakan tidak puas hati di Facebook Huawei Malaysia.setiap komen yang dilontarkan berkaitan strategi memasarkan Honor 3c yang dilihat tidak bijak seolah-olah sedang menguasai pasaran.Namun begitu Huawei Malaysia perlu sedar yang pembeli ada kuasa pilihan dengan saingan seperti Lenovo dan Xiaomi yang turut juga bersaing dalam hal ini. 

Jangan kerana taktik pemasaran yang lemah Huawei Malaysia akan kehilangan banyak prospek pembeli baru yang mula berjinak-jinak untuk memilih produk Huwei.Keadaan ini cukup mengambarkan ketidaksediaan  Huawei Malaysia dalam menguasai pasaran smartphone negara dapat dilihat melalui cara pemasaran Honor 3c ini. Ini juga bakal menimbulkan kesangsian pembeli tentang service lepas jualan juga dianggap bermasalah.

No comments:

Post a Comment